top of page

הבלוג שלי

הדרכים להתמודד עם בעיית עצירות

עצירות הינה מצב של הפרעה במערכת העיכול וקושי לפנות את הפסולת המצטברת במעיים. חמישית מהאוכלוסייה סובלת מהפרעה זו. נשים סובלות מעצירות יותר מאשר גברים.

עצירות מתאפיינת בתדירות נמוכה יש יציאות, היציאה היא נוקשה וקשה להוצאה ולעיתים גם תחושה של חוסר התרוקנות.

ישנו מצב של עצירות כרונית וישנו מצב של עצירות אקוטית.

עצירות אקוטית מתחילה באופן פתאומי וסיבתה לרוב היא שינוי תזונתי או ירידה בפעילות הגופנית.

עצירות כרונית יכולה להתחיל מבלי לשים לב ולהימשך שנים רבות, לרוב היא נגרמת מפעילות גופנית מעטה מידי ותזונה דלה בסיבים תזונתיים. סיבות נוספות לעצירות הכרונית יכולות להיות תת פעילות של בלוטת התריס, רמות סידן גבוהות בדם ומחלת פרקינסון.

גם בעיות פסיכולוגיות יכולות לגרום לעצירות כרונית / אקוטית.

לרוב הטיפול בעצירות מתייחס להוספת סיבים תזונתיים לתפריט ( סובין, דגנים מלאים, פירות וירקות) והגברה של פעילות גופנית.

ישנם תכשירים משלשלים שמקלים על העצירות, חלק מותרים לשימוש לאורך זמן וחלקם רק לזמן קצר.

טיפול לא נכון עלול לפגוע במעי הגס או להוביל לתסמונת המעי העצל.

במצב של מעי עצל יש ירידה בהתכווצויות של המעי הגס או ירידה ברגישות החלחולת לנוכחות צואה- מצב זה עלול לגרום לעצירות כרונית. מעי עצל יכול להתפתח אצל אנשים קשישים או רתוקים למיטה, שימוש בתרופות מסוימות, אצל אנשים שמתרגלים לדחות את עשיית הצרכים שלהם או אצל אנשים שהשתמשו בחומרים משלשלים זמן רב מידי.

ההתמודדות עם עצירות היא יומיומית ועלולה להיות מלווה בתחושת אי נוחות בבטן.

לטיפול במעי עצל רופאים ממליצים על פתילות או חוקנים עם מעט מים או שמן.

אנשים שסובלים ממעי עצל צריכים לנסות לעשות את הצרכים מידי יום, כחצי שעה לאחר הארוחה משום שאכילה מגרה את תנועת המעיים.

התעמלות מסייעת מאד גם היא.

העצירות בראייה סינית

הרפואה הסינית מייחסת מספר גורמים לעצירות:

1. צריכת מזון חם מידי ויבש מידי אשר מייבש את נוזלי הקיבה והמעיים ויגרום לעצירות בגלל ייבוש הצואה ויהיה לה קושי לנוע כיאות.

2. מתח רגשי משפיע על תנועת המעיים בעיקר דרך הטחול והכבד: כעס ותסכול יגרמו לתקיעות בתנועת אנרגיית הכבד , דבר שיוביל לעצירות, אי נוחות בבטן וכאב – זוהי עצירות של עודף. דאגה וחשיבת יתר יגרמו להחלשות אנרגיית הטחול , דבר שיגרום להאטה בטרנספורמציית המזון במעיים – זוהי עצירות של חוסר.

3. חוסר פעילות גופנית מחלישה גם היא את אנרגיית הטחול, כתוצאה מכך לא תסופק מספיק אנרגיה לתנועת המעיים. חוסר בפעילות גופנית גם יכולה לגרום לתקיעות של אנרגיית הכבד אשר לא יניע את הצ׳י במעיים.

4. עבודה פיזית מוגזמת ולידות רבות / תכופות יחלישו את הטחול אשר לא יספק אנרגיה לתנועת המעיים.

5. מחלת חום- כאשר מחלת חום לא עוברת יכול להיגרם מצב של חום פנימי אשר יפגע בנוזלי הגוף ויגרום ליובש. החום ייבש גם את הצואה ויגרום לעצירות.

אבחון הגורם לעצירות:

על מנת לאבחן את הסיבה לעצירות מתייחסים בתשאול המקיף לצבע, מרקם וצורת הצואה ובאופי הכאב שהעצירות גורמת. למשל: עיגולים קטנים ויבשים, צואה ארוכה ודקה כעיפרון, צואה מאד יבשה, צואה מאד רכה, כאב בטן חמור/ לא חמור, האם יש התכווצויות, האם יש קושי בהוצאה, האם צבעה כהה / חיוור/ ירוק, האם מופיעה הזעה ספונטנית לאחר יציאה ועוד…

מצבי החוסר יהיו: חולשת יין, חולשת יאנג, חולשת צ’י (אנרגיה), חולשת דם, קור.

מצבי העודף: חום בקיבה ובמעי הגס, אש בכבד, תקיעות של צ’י (בזרימת האנרגיה), מחלת חום, קור.

הטיפול הסיני והרפלקסולוגי בעצירות מתרכז בחיזוק ועידוד פעולת המעיים, גירוי העצבים אשר מעצבבים את המעיים, חיזוק אנרגיית הגוף (אם הרקע הוא חולשה), הרגעת המטופל (אם העצירות היא על רקע של מתח נפשי), ניקוז חום מהאיברים המתאימים (כאשר הרקע הוא חום) וחימום והנעה במצבי קור.

במקביל לטיפולי הרפלקסולוגיה או הדיקור הסיני ניתן לשפר את תפקוד מערכת העיכול בעזרת פורמולות צמחים . שנרקחות על פי רפואת הרמב"ם ולקבל טיפול מקיף ושלם לבעיית העצירות

רפואת הרמב"ם שמה דגש על תזונה מיטבית למערכת העיכול ולגוף האדם

מאמרים נוספים

ארכיון

bottom of page